Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου 2016

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ Α΄ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

Πρώτη Δημοτικού; Μικρά μυστικά προετοιμασίας!




Η Πρώτη δημοτικού αποτελεί ορόσημο στη ζωή ενός παιδιού, καθώς θέτονται οι βάσεις της μετέπειτα μαθητικής του ζωής. Παράλληλα η σκέψη ότι το παιδί «μεγάλωσε» και πηγαίνει πρώτη δημοτικού, πλημμυρίζει τους γονείς με συγκίνηση, έντονα συναισθήματα αλλά και ανησυχία, καθώς αγωνιούμε για το αν το παιδί θα τα καταφέρει να ανταποκριθεί. Μερικά απλά μυστικά που θα βοηθήσουν τόσο εμάς όσο και το παιδί να προετοιμαστούμε για το νέο αυτό ξεκίνημα είναι τα εξής:
Mιλήστε μαζί του και εξηγήστε του με απλά λόγια τι είναι το σχολείο, τι το περιμένει, εκθέτοντας τις όμορφες και χαρούμενες εμπειρίες που θα κερδίσει.Πείτε στο παιδί για τις δικές σας εμπειρίες από το σχολείο. Φροντίστε να επιλέξετε τις πιο αστείες και ευχάριστες μην διστάσετε όμως να ομολογήσετε πως την πρώτη μέρα είχατε κι εσείς άγχος και φόβο για το άγνωστο, συναισθήματα όμως που, όπως θα του εξηγήσετε, είναι φυσιολογικά και απολύτως αποδεκτά. Τονίστε του επίσης πως πολύ γρήγορα τα ξεχάσατε, κάνατε καινούργιους φίλους και συμπαθήσατε τη δασκάλα σας. 

 Aπαντήστε του σε όποια απορία έχει, και εάν έχει ανάγκη, πηγαίνετέ το να δει και το σχολείο, για να εξοικειωθεί με την εικόνα και το περιβάλλον.
Εντοπίζουμε τους χώρους-κλειδιά όπως βρύσες, τουαλέτες, κυλικείο κλπ., για να αισθάνεται προετοιμασμένο και να μην αγωνιά για τέτοιου είδους λεπτομέρειες.Θυμίστε στο παιδί πωs  αν θέλει να πάει στην τουαλέτα, πρέπει να το πει στον δάσκαλο ή την δασκάλα –δεν αρκεί να τραβά τον καβάλο του και να περιμένει κάποιος να το προσέξει. Επίσης, μια καλή ιδέα να κάνετε το παιδί να συνηθίσει στη μικρή καθυστέρηση για την τουαλέτα, καθώς κάποιοι δάσκαλοι δεν αφήνουν τα παιδιά να πάνε μέχρι να χτυπήσει το κουδούνι.

Μιλήστε του με ειλικρίνεια. Αν το παιδί σας είναι «πρωτάκι» στο δημοτικό, καλό είναι να του δώσετε μια ρεαλιστική εικόνα της σχολικής καθημερινότητας. Εξηγήστε του πώς θα είναι τα θρανία μέσα στην τάξη, μιλήστε του για την υπακοή και το σεβασμό απέναντι στη δασκάλα του, για το διάλειμμα και τα παιχνίδια που θα κάνει εκεί. Τονίστε τα θετικά στοιχεία: θα μάθει να διαβάζει μόνο του τις αγαπημένες του ιστορίες, θα μάθει νέα ομαδικά παιχνίδια, θα κάνει καινούργιους φίλους και θα αποκτήσει καινούρια ενδιαφέροντα.   

Η επιλογή της σχολικής τσάντας, η αγορά των σχολικών ειδών και ρούχων, αλλά και η προετοιμασία του χώρου μελέτης στο δωμάτιό του, είναι ευκαιρίες για να προετοιμάσουμε ψυχολογικά το παιδί για όλες τις συναρπαστικές αλλαγές που έρχονται στη ζωή του, να κουβεντιάσουμε μαζί του και να ακούσουμε τι το απασχολεί. Βάλτε ταμπελάκια με το όνομα του παιδιού σας σε όσο γίνεται περισσότερα πράγματά του που θα έχει στο σχολείο, π.χ. στα πανωφόρια του, στη σάκα του, στην κασετίνα του, στο κουτί με τους μαρκαδόρους, στα τετράδια και τα μπλοκ του, στα παπούτσια του… Θα εκπλαγείτε από το πόσο εύκολα όλα αυτά τα πράγματα εξαφανίζονται ή καταλήγουν στην τσάντα κάποιου άλλου παιδιού. Βάζοντας ταμπελάκια, τα διεκδικείτε πάλι πίσω, χωρίς παρεξηγήσεις.
 Δείξτε στο παιδί πώς να μαζεύει τη σχολική του τσάντα στο τέλος της ημέρας. Δείξτε του πώς να τοποθετεί μέσα σωστά τα βιβλία, σε ποιο μέρος μπαίνει η κασετίνα και πού να βάζει το ταπεράκι για το κολατσιό. Μαθαίνοντας να τα κάνει όλα αυτά μόνο του, χωρίς τη βοήθεια του δασκάλου, θα του δώσει περισσότερη αυτοπεποίθηση.

Ξεκινήστε να βάζετε το παιδί για ύπνο δέκα λεπτά νωρίτερα ανά δύο βράδια, μέχρι να φτάσει το τελευταίο βράδυ πριν το σχολείο, για να μπει σε ένα πιο αυστηρό πρόγραμμα ύπνου. Για να το καταφέρετε, δοκιμάστε να του δώσετε ένα ποτήρι γάλα και να του διαβάσετε ένα παραμύθι στο κρεβάτι. Με τον ίδιο τρόπο, ξεκινήστε να το ξυπνάτε όλο και πιο νωρίς κάθε μέρα, για να συνηθίζει και να μην του κακοφανεί όταν θα αρχίσει η σχολική χρονιά.

Μη μιλάτε συνεχώς για την πρώτη μέρα στο σχολείο, καθώς θα του δημιουργήσετε ακόμα περισσότερη αγωνία από όση ήδη έχει.
 Δεν το αποπαίρνουμε για κανέναν από τους προβληματισμούς του. Πράγματα που φαίνονται αυτονόητα σε εμάς, μπορεί να φαίνονται βουνό σε ένα μικρό παιδί αυτής της ηλικίας.

Διαβάστε του βιβλία. Στην αγορά θα βρείτε πολλά βιβλία που προετοιμάζουν τα παιδιά για την πρώτη τους επαφή με τον παιδικό σταθμό ή το δημοτικό σχολείο. Διαβάστε τα μαζί και πάρτε από αυτά αφορμή για να συζητήσετε τα αισθήματα των παιδιών την πρώτη φορά που ξεκινούν κάτι τόσο καινούργιο, αλλά και συναρπαστικό. Ενδεικτικά σας αναφέρουμε μερικά: «Πρώτη μέρα στο σχολείο», εκδόσεις Μεταίχμιο, «Η μαμά πάει σχολείο», εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, «20 κανόνες για να τα πας καλά στο σχολείο και να μην τρελάνεις την δασκάλα», εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, «Η πρώτη μέρα στο σχολείο», εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες, «Ντόρα η μικρή εξερευνήτρια, πρώτη μέρα στο σχολείο», εκδόσεις Μίνωας.

 Βοηθάμε το παιδί να αποκτήσει καλές συνήθειες διαβάσματος:
 Στην Πρώτη δημοτικού η ζωή του παιδιού αλλάζει. Καθηλώνεται σε ένα θρανίο, αποκτάει πλέον «καθήκοντα και υποχρεώσεις», βάζει στη ζωή του την έννοια της μελέτης. Οι αλλαγές αυτές αγχώνουν τους γονείς, καθώς δε γνωρίζουμε τι στάση θα πρέπει να κρατήσουμε. Να το αφήσουμε μόνο του απέχοντας τελείως ή να καθόμαστε δίπλα του «διαβάζοντάς το;» Η απάντηση είναι κάπου στη μέση: Αν θέλουμε να βοηθήσουμε το παιδί να αναλάβει τις υποχρεώσεις του χωρίς να μάθει να εξαρτάται από εμάς, θα πρέπει από τη μία να το καθοδηγούμε και να είμαστε διαθέσιμοι για βοήθεια, αλλά από την άλλη να κρατάμε μια διακριτική απόσταση. Χρειάζεται μέτρο. Ούτε υπερβολικός έλεγχος, ούτε να τα αφήσουμε όλα στην τύχη. Ο στόχος μας άλλωστε είναι να δημιουργήσουμε ανεξάρτητους ανθρώπους.
Παραμένουμε σε διαρκή επαφή με τους δασκάλους του παιδιού. Δεν μιλάμε αρνητικά για το σχολείο ή τους δασκάλους μπροστά στο παιδί και συμμετέχουμε στις συναντήσεις δασκάλων-γονέων. Είναι εξαιρετικά σημαντικό, για να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε τα παιδιά και να συνεργαστούμε με το σχολείο.

Μερικές  εβδομάδες νωρίτερα:

 Δείξτε στο παιδί σας πώς να χρησιμοποιεί το μολύβι. Δεν χρειάζεται να ξέρει να γράφει (ο δάσκαλος, άλλωστε, θα διδάξει τα παιδί έναν κοινώς αποδεκτό τρόπο γραφής), αλλά καλό είναι να έχει τον έλεγχο του μολυβιού, όπως θα το κρατά στο χέρι του.
Ξεκινήστε με ένα κοντόχοντρο μολύβι και δείξτε του πώς να το κρατήσει με τα δάχτυλά του, ανάμεσα στον δείκτη και τον αντίχειρα. Για ακόμα καλύτερο κράτημα, πείτε του να κρατά το μολύβι όσο πιο κοντά γίνεται στη μύτη. Αφού καταφέρει να το κρατήσει καλά και να κάνει με αυτό μερικές μουτζούρες, μπορείτε να του δώσετε πλέον κανονικά μολύβια.
 Βάλτε το παιδί να δοκιμάσει τα παπούτσια που θα φορά στο σχολείο. Αν τα πήρατε πριν από πολύ καιρό, μπορεί να μην του κάνουν πια, ενώ αν τα πήρατε τώρα ίσως πρέπει να τα φορέσει για μερικές ώρες ώστε να «ανοίξουν», προκειμένου να μην το σφίγγουν ή το «χτυπήσουν» στα δάκτυλα. Για μικρά παιδιά, προτιμότερα είναι τα παπούτσια που κουμπώνουν με Velcro (το λεγόμενο σκριτς-σκρατς) και όχι με κορδόνια, τα οποία τα πιτσιρίκια δε μπορούν να δέσουν.
 Προετοιμάστε εγκαίρως τη σχολική γκαρνταρόμπα, για να μην ψάχνετε τελευταία στιγμή τι θα φορέσει την επόμενη μέρα. Αυτή πρέπει οπωσδήποτε να περιλαμβάνει φόρμες, φούτερ, μακρυμάνικα και κοντομάνικα βαμβακερά μπλουζάκια και ρούχα χωρίς πολλά κουμπιά. Μην ξεχάσετε να αγοράσετε και πολλά ζευγάρια κάλτσες, οι οποίες μυστηριωδώς χάνονται μονίμως.

Τέστ ετοιμότητας
Μπορείτε με απλές ασκήσεις να ελέγξετε και να βελτιώσετε τη σχολική ετοιμότητα του παιδιού, όπως συνηθίζεται να λέγεται στα ειδικά τεστ. Το παιδί θα πρέπει να μπορεί να απαντά σε ερωτήσεις που αφορούν τον εαυτό του, για παράδειγμα: Πόσων χρονών είσαι; Πόσα αδέρφια έχεις; Πότε είναι τα γενέθλιά σου; Το παιδί πρέπει να έχει μάθει να χρησιμοποιεί σωστά το μολύβι και να μπορεί να γράψει το όνομά του, καθώς και να αντιγράφει σχήματα όπως τα ακόλουθα:
1.     του κύκλου
2.    του σταυρού
3.    του τετραγώνου
4.    του τριγώνου
Πρέπει επίσης να μπορεί να προσανατολίζεται στο χώρο διακρίνοντας τις έννοιες: Αριστερά και δεξιά, πάνω και κάτω, πίσω και μπροστά και να εκτελεί σωστά απλές και διπλές προσταγές (π.χ. «πιάσε το δεξί χέρι», «πιάσε πρώτα το δεξί αυτί και μετά το αριστερό χέρι»). Πολύ σημαντικό είναι το λεξιλόγιο που έχει αναπτύξει το παιδί. Έτσι, θα πρέπει να γνωρίζει να κατονομάζει χρώματα και αντικείμενα, να κατηγοριοποιεί τα αντικείμενα αυτά και να μπορεί να τα απαριθμήσει μετρώντας τα ένα-ένα. Μια βασική δεξιότητα που πρέπει να έχει αναπτύξει το παιδί πριν εισαχθεί στην Α’ τάξη του δημοτικού είναι: Να αφηγείται μια ιστορία που άκουσε διατηρώντας τη χρονική σειρά των γεγονότων και αναφέροντας ορισμένες βασικές λεπτομέρειες.



 Η μεγάλη πρώτη μέρα

Αναγνωρίστε τις αγωνίες του παιδιού και διαβεβαιώστε το ψύχραιμα ότι θα τα πάει μια χαρά. Πείτε του ότι θα του έχετε μία έκπληξη όταν θα επιστρέψει από το σχολείο (π.χ. ένα νέο DVD για να δείτε μαζί ή ένα ωραίο γλυκό).
Πάνω από όλα, προσπαθήστε να μην είστε πολύ συναισθηματικοί την ώρα που θα το αφήσετε στο σχολείο. Δώστε του ένα χαρούμενο φιλί και μια αγκαλιά και πείτε του κάτι όπως «τα λέμε σε μερικές ώρες», και όχι «αντίο, αγάπη μου».
Μην ανησυχήσετε αν χρειαστεί να έρθει ο δάσκαλος και να το πάρει από το χέρι, γιατί έχει ταραχθεί. Τα δάκρυα που βλέπετε, θα εξαφανιστούν σε λίγα μόλις λεπτά όταν θα μπει στην τάξη και η προσοχή του θα αποσπαστεί από τα άλλα παιδιά.
Τι δεν πρέπει να κάνετε: 
- Μην μιλάτε σε τρίτους για τις δυσκολίες του παιδιού σας όταν εκείνο είναι μπροστά. 
- Μην σχολιάζετε την συμπεριφορά των παιδαγωγών ή της δασκάλας μπροστά του. 
- Μην ξεγελάσετε το παιδί σας και προσπαθήσετε να φύγετε από το προαύλιο την στιγμή που εκείνο έχει στρέψει αλλού την προσοχή του. 
- Μη μείνετε στο σχολείο. Αν κρυφοκοιτάζετε στην αίθουσα για να δείτε αν σταμάτησε να κλαίει, τότε το ξέσπασμά του θα είναι αναπόφευκτο. 
 - Φροντίσετε να μην συμβούν ταυτόχρονα στην ζωή του άλλες αλλαγές, όπως: να συνδυάσετε την είσοδο του στο παιδικό σταθμό ή σχολείο με την επιστροφή σας στο γραφείο, τον ερχομό ενός δεύτερου παιδιού ή τον αποχωρισμό της πιπίλας. 
- Αποφύγετε κάθε είδους διαπληκτισμό την ημέρα πριν φύγει για το σχολείο.
 - Aν για κάποιο λόγο σάς έχει στενοχωρήσει ή έχει κάνει μια σκανταλιά που χρήζει εκτεταμένης συζήτησης, μην το κάνετε ποτέ αμέσως μετά το σχολείο. Aφήστε το για το απόγευμα.
Πηγές:
iVillage
http://kidsfun.gr





3 σχόλια: